پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250889
جليلي: رويکرد تحولي در برنامه وزارت‌خانه‌ها زمينه‌ساز تغيير و پيشرفت خواهد بود
تاریخ انتشار : 1400/05/31 09:00:50
نمایش : 1253
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه هرچه برنامه‌ دولت بهتر باشد، هزينه‌هاي کشور کمتر و استفاده از فرصت‌ها و تحقق پيشرفت سريع‌تر رقم خواهد خورد، گفت: رويکرد تحولي در برنامه وزارت‌خانه‌ها زمينه‌ساز تغيير و پيشرفت خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سعيد جليلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست نقد و بررسي برنامه‌ وزير پيشنهادي نيرو که با حضور جمعي از کارشناسان برگزار شد، اظهار داشت: نقد و بررسي برنامه وزرا وظيفه همه‌ کارشناسان دغدغه‌مند است تا با ارزيابي واقع‌بينانه و بدون تعارف، کمک کنند نواقص برنامه‌ي دولت جديد کمتر بشود تا حقوق مردم رعايت گردد.
 
جليلي با بيان اينکه هرچه برنامه‌ دولت بهتر باشد، هزينه‌هاي کشور کمتر و استفاده از فرصت‌ها و تحقق پيشرفت سريع‌تر رقم خواهد خورد، بيان کرد: نبايد منتظر ماند تا مشکلي پيش بيايد و بعد به نقد آن پرداخت بلکه از هم اکنون به عنوان مشورت پيشيني وظيفه داريم دولت را کمک کنيم.
 
وي در اين راستا افزود: چند نکته بايد در برنامه‌ي وزرا ديده شود؛ اولا برنامه‌ هر وزارت‌خانه بايد بخشي از برنامه‌ي کلان دولت باشد و بر همين مبنا آنکه بايد سازوکار همکاري هر وزارت با ساير وزارت‌خانه‌هاي مربوط تعريف شده باشد.
 
جليلي تاکيد کرد: در گام بعدي، ضرورت دارد بازه‌هاي زماني رسيدن به اهداف هر برنامه دقيق تعيين شده تا قابل ارزيابي باشد.
 
وي تصريح کرد: براي وزارت نيرو، سازوکار هماهنگي ميان اين وزارت‌خانه با وزارت‌خانه‌هاي نفت، صمت و جهاد کشاورزي که در حوزه برق و آب داراي اشتراک عمل هستند بايد تعيين شود.
 
وي در ادامه با بيان اينکه تحول در عملکرد از تحول در برنامه شروع مي‌شود، گفت: اگر قرار باشد با رفع حداکثر چند ايراد، همان برنامه‌ي وزراي قبلي پيگيري بشود، تحول رخ نخواهد داد؛ بنابراين، پيگيري رويکرد تحولي در برنامه‌ وزارت‌خانه‌‍‌ها زمينه‌ساز تغيير و پيشرفت خواهد بود.
 
جليلي با اشاره به تجربه‌ ناموفق برخي تغيير ساختارها در وزارت‌خانه‌هاي دولت دوازدهم، اظهار داشت: تغيير شتاب‌زده و غيرکارشناسي ساختار برخي وزارت‌خانه‌ها نتايج خوبي به همراه نداشته است؛ پيش از هر تغيير ساختار مي‌بايست رويکرد و پيش‌بيني از نتايج تغيير برآورد شود و الا نتيجه‌اي شبيه تغيير ساختار برخي وزارت‌خانه‌ها در دولت‌هاي قبلي مجددا به دست خواهد آمد.
 
وي همچنين با اشاره به مسئله آب و مديريت آن در وزارت نيرو، تاکيد کرد: مسئله آب داراي ابعاد مختلف اجتماعي و ملي است و نگاه صرفا اقتصادي به آب، جامع نخواهد بود.
 
جليلي دراين باره گفت: موضوع آب در برخي نقاط کشور تنها با اراده ملي قابل حل است و عدالت اجتماعي و برنامه‌ريزي براي تحقق آن بايد در برنامه وزارت نيرو لحاظ شود.
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان سخنان خود عنوان داشت: وظيفه همه اين است که بدون تعارف، جمع‌بندي خود را به مسئولان دولت جديد ارائه کنند تا وزراي کابينه سيزدهم با دست پر به وزارت‌خانه بروند.
 
همچنين در اين جلسه، کارشناسان ارشد حوزه برق و آب به محمدصادق ذبيحي رئيس کارگروه نيروي دولت سايه، عليرضا خجسته از کارشناسان ارشد حوزه برق، حجت ميان‌آبادي و فرود شريفي از کارشناسان ارشد حوزه آب و تعدادي ديگر از کارشناسان به نقد و بررسي برنامه وزير محرابيان، وزير پيشنهادي نيرو پرداختند.
 
ذبيحي با اشاره به گزارش کارگروه نيروي دولت سايه درخصوص برنامه پيشنهادي محرابيان و با بيان اينکه توجه به اسناد بالادستي و اتخاذ سياست مديريت پرمصرف‌ها به جاي خاموشي‌ها از جمله نقاط مثبت «کليات» برنامه وزير پيشنهادي نيرو به حساب مي‌آيد، ساير نقاط قوت اين برنامه را در دو بخش آب و برق تشريح کرد.
 
ذبيحي، تاکيد بر انرژي‌هاي تجديدپذير و غيرفسيلي به منظور تنوع بخشي به سبد توليد برق، برنامه‌ريزي بر پايه مديريت سوخت سوزانده نشده به منظور ابزار تامين مالي و اهميت به بورس انرژي را از جمله نقاط قوت برنامه محرابيان در بخش برق قلمداد کرد.
 
وي همچنين توجه به مديريت هدررفت و بازسازي تاسيسات و نيز توجه به بازچرخاني فاضلاب و تشويق صنايع بزرگ به استفاده از پساب از نقاط مثبت برنامه وزير پيشنهادي نيرو در حوزه آب برشمرد.
 
ذبيحي در ادامه به بيان راهکارهايي به منظور تکميل يا تصحيح برنامه‌ي وزارت نيرو در دولت سيزدهم پرداخت.
 
وي با اشاره به برنامه پيشنهادي محرابيان اظهار داشت: در اين برنامه برآوردي از نيازهاي جديد برق و آب در چهارسال آينده مشخص نشده و همچنين نحوه تامين مالي اعتبارات مورد نياز وزارت نيرو معلوم نگرديده است.
 
ذبيحي عدم وجود راهکارهاي مشخص براي انجام اقدامات مطرح شده در برنامه را يکي ديگر از نقاط ضعف آن برشمرد و تصريح کرد: يکي ديگر از ضرورت‌هاي مورد نياز براي تکميل برنامه وزارت نيرو، مشخص شدن سهم اين برنامه در اجراي برنامه‌‌هاي کلان دولت بويژه در زمينه‌ي اشتغالزايي و ارزآوري است.
 
ارائه مدل‌هاي تشويقي براي توليدکنندگان برق در بخش غير دولتي و ارائه سازوکارهايي جهت ضمانت اجراي ماموريت‌هاي پيش‌بيني شده از جمله نکاتي بود که ذبيحي به عنوان نقايص کليات برنامه وزير پيشنهادي نيرو مطرح کرد.
 
توجه به شورايعالي انرژي به منظور حل اختلافات وزارت نيرو و نفت، موضوع پدافند غيرعامل و مديريت بحران، مديريت يارانه‌هاي پنهان، فرصت‌هاي بالقوه نيروگاه‌هاي اتمي و زمين گرمايي و .. از ديگر نکات تکميلي در حوزه برق بود که ذبيحي به آنها اشاره نمود.
 
همچنين توجه به شورايعالي آب در اختلافات ميان وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي، ديپلماسي و امنيت آب، لزوم اتخاذ رويکردهاي مشخص براي طرح‌هاي انتقال آب بين حوزه‌اي، نحوه پرداخت بدهي به پيمانکاران صنعت برق از جمله مواردي بود که به گفته رئيس کارگروه نيروي دولت سايه نيازمند تکميل مباحث آن در برنامه پيشنهادي محرابيان است.
 
همچنين ارائه چند طرح‌ پيشنهادي به منظور استفاده از فرصت بالقوه انرژي زمين گرمايي در 190 نقطه کشور، طرح مشوق استفاده از پمپ‌هاي زمين گرمايي در ساختمان منازل مسکوني و ادارات، اصلاح قيمت‌گذاري و همچنين طرح استفاده از ظرفيت تعاوني‌هاي روستايي و عشايري به منظور توليد برق از ديگر مباحث مطرح شده توسط کارگروه نيروي دولت سايه بود.
 
در ادامه اين نشست حجت ميان‌آبادي عضو هيئت علمي گروه مهندسي و مديريت آب دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينکه در حوزه آب مسئله‌شناسي درستي در برنامه پيشنهادي وزارت‌ نيروي دولت جديد صورت نگرفته است، تصريح کرد: متاسفانه بحث امنيت آب و مناقشات آبي به هيچ عنوان در برنامه مهندس محرابيان ديده نشده است و اين يک ضعف جدي محسوب مي‌شود.
 
وي افزود: آب صرفا کالا نيست، بلکه حيات است؛ بنابراين مسئله آب و مناقشات آبي به عنوان يک مسئله هويتي و اجتماعي بايد لحاظ شود و صرف نگاه مهندسي به مديريت آن درست نيست. رويکرد اتخاذ شده در بخش آب کاملاً فني و مهندسي است در حالي که بايد به همه مسايل آن از جمله امنيت، انرژي، صنعت، کشاورزي، محيط زيست و از همه مهم‌تر عدالت اجتماعي در توزيع آب پرداخته شود.
 
ميان‌آبادي تعارض منافع و عدم وجود شفافيت را دو مشکل مهم وزارت نيرو در سالهاي اخير برشمرد و اولين گام براي تحقق تحول و تغيير رويکرد اين وزارت‌خانه را، توجه به اين مقوله در برنامه خواند.
 
وي «مقابله» با حوادث طبيعي نظير سيل و خشکسالي را رويکردي غلط خواند و گفت: سيل و خشک‌سالي دو روي يک سکه هستند؛ با حوادث طبيعي نبايد مقابله کرد بلکه بايد آن را مديريت نمود. يکي از ضعف‌هاي برنامه پيشنهادي عدم اشاره به مکانيسم‌هاي مديريت چالش‌ها و موانع حوزه آب است.
 
 فرود شريفي، رئيس هيئت مديره اتحاديه انجمن‌هاي علوم آب کشور يکي از ضعف‌هاي جدي برنامه محرابيان را عدم توجه به مسائل اساسي مديريت سيل و خشک‌سالي برشمرد و خاطرنشان کرد: يکي از مشکلات مبتلا به در حوزه آب، اختلافات ميان استان‌ها بر سر حق آبه و استفاده از ذخاير آبي است که در برنامه پيشنهادي وزارت نيرو ماموريتي براي حل اين اختلافات مشخص نشده است.
 
وي افزود: بحث ورود و خروج آب ژرف از کشور نيز از ديگر مسائل مهم حوزه آب است که در برنامه مهندس محرابيان به آن توجه لازم نشده است؛ همچنين کاهش تبخير و استحصال آب از رطوبت هوا از جمله منابع جديد آب محسوب مي‌شوند که به آنها نيز اشاره‌اي صورت نگرفته است.


منبع:دانا
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html